|
SENECA
Innerlijke rust
ingeleid en vertaald door Vincent
Hunink,
Athenaeum-Polak & Van Gennep, Amsterdam
2013
(1e, 2e (ebook)) 3e dr. 2014, 4e en 5e dr.
2015, 6e dr. 2016, 7e dr. 2020)
ISBN 978 90 253 0056 2; 90 p.; EUR 9,95
Verveling, ontevredenheid,
halfslachtigheid en daardoor dan weer extra
ontevreden over jezelf zijn. Niet weten wat je
wilt, maar dat wel eisen van jezelf. Twijfelen
tussen rustig alleen thuis willen zijn en
wereldberoemd willen worden. Het is maar al te
herkenbaar, niet als een ernstige psychische
stoornis (je kunt er een leven lang goed mee
functioneren), wel als iets wat alles een
grijze, vervelende kleur geeft. Geen depressie
of manie, maar een permanent gevoel van
onvervuldheid en onzekerheid.
Het is allemaal niets nieuws. Bij de
Romeinse filosoof Seneca is een indringende
analyse te lezen van dit tijdloze probleem.,
En gelukkig biedt Seneca ook een handvol
suggesties over wat je eraan kunt doen. Daarin
klinken bekende thema's als: ken je krachten,
kies wat bij je past, zorg voor een goede
balans in je leven, hecht niet aan bezit en
roem, en pas je aan in moeilijke
situaties. Ontspanning op zijn tijd is
natuurlijk ook een goed middel. Uiteindelijk
pleit Seneca zelfs voor af en toe stevig
drinken: want wijn maakt je los en brengt je
tot verheven gedachten. Mits je daarbij maat
houdt, natuurlijk.
'Innerlijke rust' biedt in kort
bestek de middelen om psychisch sterker in je
schoenen te gaan staan en een meer vervuld
leven te gaan lijden. Een boekje uit de
Oudheid dat de vergelijking met moderne
psychologische zelfhulpboeken moeiteloos
doorstaat.
Lucius
Annaeus Seneca (5 v.Chr. - 65 na Chr.) was
een belangrijk Romein. Opvoeder van keizer Nero,
puissant rijke kapitalist, fenomenaal schrijver:
Seneca heeft vele kanten, en moderne lezers
vinden die niet allemaal even leuk. Men verwijt
Seneca alom hypocrisie, valsheid en dubbele
moraal.
Aandachtige
lectuur van Seneca's geschriften laat zien dat
zo'n negatief oordeel zeer onterecht is. Als
geen ander is Seneca in staat om in een paar
zinnen kernachtig een existentieel probleem
onder woorden te brengen. Niet veel Romeinse
auteurs zijn zo consequent in hun stof,
thematiek en aanpak. Bij Seneca heb je als lezer
voortdurend het gevoel: dit gaat echt ergens
over.
Dat
geldt voor zijn bondige brieven, maar zeker ook
voor zijn iets uitgebreidere traktaten. In het
geschrift De tranquillitate animi 'Over
de kalmte van de geest' uit ongeveer 55 n.Chr.
gaat hij indringend in op de vraag waarom mensen
zo vaak psychisch niet in balans zijn. Inclusief
nuttige antwoorden en oplossingen.
FRAGMENT
UIT 'INNERLIJKE RUST'
Het
basisprobleem is steeds hetzelfde. Je hebt
mensen die last hebben van lichtheid en snel
verveeld zijn en voortdurend van plannen
wisselen, waarbij ze dan het meeste voelen
voor wat ze hebben opgegeven. En je hebt
mensen die apathisch zitten gapen. Denk
daarbij nog de groep die het vergaat zoals
slechte slapers: de hele tijd draaien en weer
anders gaan liggen, totdat van pure uitputting
de slaap komt. Om de zoveel tijd richten zij
hun leven anders in, en uiteindelijk houden ze
maar iets aan waar ze toevallig bij zijn
uitgekomen. Niet door weerzin tegen dat
veranderen maar door ouderdom: hun energie
voor vernieuwing is op. En denk daarbij ook
nog de groep die juist te weinig flexibel is,
niet door koppig vasthouden aan principes,
maar door inertie. Die mensen leven niet zoals
ze willen maar gewoon zoals ze zijn begonnen.
Talloos zijn de symptomen van de kwaal. Maar
het resultaat is gelijk: ontevredenheid met
jezelf. Het komt allemaal doordat de ziel niet
op orde is, en door aarzelende of onvervulde
verlangens. Niet durven doen wat je wilt of
niet bereiken wat je wilt, blijven hopen en
daar helemaal in opgaan.
Al deze mensen zijn steeds onstabiel en
veranderlijk, zoals onvermijdelijk is bij
alles wat niet vastzit. Om hun zin te krijgen
begaan ze elke weg, ze leren zich beschamende,
ingewikkelde dingen aan, dwingen zich daartoe.
En als hun inspanning zonder beloning blijft
doet het pijn: wat een nutteloze blamage...
Dan hebben ze spijt van wat ze wilden. Niet
dat het verkeerd was maar dat het vergeefs
bleek.
'Waren we er maar nooit aan begonnen,' denken
ze vervolgens, terwijl opnieuw beginnen een
schrikbeeld is, en zo komt onderhuidse onrust
op. Ze vinden geen uitweg want ze zijn hun
verlangens niet de baas en kunnen er ook niets
mee doen. Het leidt tot stagnatie en algehele
lethargie. Hun leven komt niet uit de verf,
hun wensen blijven onvervuld.
Dat wordt allemaal nog erger als ze zich uit
weerzin tegen hun moeizame mislukkingen
terugtrekken in privéactiviteiten. Daar kun je
namelijk niet tegen wanneer je eigenlijk klaar
staat voor publieke functies en niets liever
wilt dan actief zijn, wanneer je van nature
gejaagd bent doordat je in jezelf niet genoeg
hebt om op terug te vallen. Als alle
ontspanning wegvalt die juist aan die drukke
bezigheden te danken is, wordt het
ondraaglijk: dat huis, die stilte, die vier
muren. En met tegenzin zie je dat je bent
overgelaten aan jezelf.
Het gevolg? Verveling, ontevredenheid met
jezelf, ongedurigheid doordat je nergens
geestelijk rust vindt. Uitzitten van je vrije
tijd, bedrukt en ellendig. Vooral als je
schaamte voelt de oorzaken te erkennen en je
gekweldheid door die gêne naar binnen is
geslagen. Want daar raken je verlangens in de
knel, je kunt er geen kant meer mee op, ze
verstikken elkaar. Dat leidt dan tot
melancholie en matheid, of duizend-en-een
veranderingen van plannen en gedachten.
Gespannen verwachtingen door nieuwe ambities,
neerslachtigheid door alles wat te hoog bleek
gegrepen.
Ja, zo krijg je mensen die hun eigen vrijheid
haten en klagen dat ze niets omhanden hebben.
Mensen die verschrikkelijk jaloers raken als
het anderen goed gaat, want dat ellendig niets
doen is een voedingsbodem voor afgunst. Ze
willen de vernietiging van iedereen omdat ze
zelf niet verder kunnen komen.
Weerzin tegen andermans succes, wanhoop aan
eigen vooruitgang. En dat werkt innerlijk weer
door in woede op het lot en geklaag over 'de
moderne tijd' en wegkruipen in een hoekje,
waar mensen dan broeden op hun eigen straf.
Want uitgerekend van zichzelf hebben ze schoon
genoeg.
(uit
c.2)
fragment op Filosofie.nl (jammer dat de
vertaler en uitgever niet genoemd worden)
fragment op Athenaeum.nl
latest changes
here:
|
|