VincentHunink



HOME VERTALINGEN | ALLE PUBLICATIES | INDEX | CONTACT




 


ANSELMUS VAN CANTERBURY
HET MYSTERIE VAN GOD

Waarom werd God mens? (Cur deus homo)
& Ondenkbaar dat Hij niet bestaat (Proslogion)

 zz

vertaald door Vincent Hunink
ingeleid door Wim Verbaal,
Damon, Eindhoven 2024
ISBN  97894 63404297; 179 blz. €24,95




Geloven in God is misschien nog niet zo moeilijk. Zeker voor een middeleeuwse auteur zoals Anselmus van Canterbury (1033-1109). Maar daadwerkelijk begrijpen wie Hij is, en dat Hij bestaat, dat is nog iets anders. In verschillende werken probeert Anselmus juist zulke kennis te bereiken. Langs de weg van het verstand, met logisch redeneren en vanuit grote Bijbelkennis, baant hij voor zichzelf en zijn lezers de weg naar rationele inzichten over God en zijn grote heilsplan.

 

Het allerberoemdst is wel Anselmus’ ‘godsbewijs’: God is volgens hem datgene waarboven niets groters gedacht kan worden. Het is eenvoudigweg ondenkbaar dat Hij niet bestaat. Anselmus ontwikkelt deze theorie in zijn meest gelezen geschrift, het Proslogion uit 1077-1078.

 

In eigen tijd kreeg hij vooral bekendheid met een andere tekst, waarin hij tal van vragen bespreekt over Gods plan met de wereld. En daarop sluitende antwoorden formuleert. Zijn Cur deus homo (‘waarom [werd] God mens?’), voltooid in 1098, gaat over kwesties die het christendom en het hele menselijk bestaan aangaan. Hoe zit het met Gods menswording? En met zijn dood, waardoor Hij de mensheid heeft bevrijd? Kon dat allemaal niet anders? Of via een andere persoon? Anselmus bespreekt het met groot raffinement en probeert zo het mysterie van God te ontraadselen.

 

Ook stilistisch hebben beide teksten veel te bieden. Het Proslogion is doorspekt met lyrische passages, die een persoonlijk, meditatief accent aanbrengen. En Waarom werd God mens? heeft de aantrekkelijke vorm van een dialoog tussen Anselmus en zijn nieuwsgierige leerling Boso.

 

Anselmus’ stellige antwoorden zijn misschien niet voor alle 21e lezers overtuigend. Maar als monument van christelijke filosofie wekken ze onverminderd bewondering.

 

 





 



FRAGMENT



 

Boso

De diepere lagen van het christelijk geloof moeten we natuurlijk eerst geloven, zo hoort dat. Pas daarna mogen we ons wagen aan onderzoek ernaar via het verstand. Maar evenzo schieten we tekort in aandacht, denk ik, als we ná te zijn gesterkt in ons geloof, geen poging doen om wat we geloven ook te begrijpen. Welnu, door Gods vooropgaande genade sta ik, denk ik, stevig in het geloof aan onze verlossing. Ja, al zou ik geen enkel aspect van mijn geloof met mijn verstand kunnen bevatten, toch is er niets wat me die rotsvaste zekerheid kan ontnemen. Daarom wil ik je vragen mij te vertellen wat velen, je weet het, samen met mij vragen: uit welke noodzaak, om welke reden, heeft God, die toch almachtig is, de nederige en zwakke menselijke natuur aangenomen, om zo die natuur te herstellen?

 

Anselmus

Oei, wat je van me vraagt is te hoog voor mij. Daarom durf ik hier niet te bespreken wat mijn verstand te boven gaat (Sir. 3,22(21)). Want als iemand dan vindt dat mijn verklaringen niet toereikend zijn, of dit domweg vaststelt, denkt hij misschien dat de waarheid mij ontgaat, meer dan dat mijn verstand niet bij machte is om die waarheid te bevatten.

 

Boso

Daarvoor hoef je niet bang te zijn. Je kunt beter iets anders voor ogen houden: in een gesprek over een bepaald onderwerp onthult God vaak wat eerder verborgen bleef. Stel je hoop maar op Gods genade. Als je wat je om niet hebt ontvangen (Mat. 10,8) vrijelijk uitdeelt, zul je ook verdienen dat je ontvangt wat het verstand te boven gaat en waar je eerder niet bij kon.

 

Anselmus

Nou, ik zie hier nog iets anders, waardoor we dit onderwerp nauwelijks ten volle kunnen bespreken, of zelfs helemaal niet. Daarvoor is namelijk kennis nodig van begrippen zoals macht, noodzaak, wil en nog meer. En elk daarvan kun je alleen voluit bekijken in samenhang met de rest. Daarom vergt bespreking ervan een afzonderlijk werk. Geen gemakkelijk werk, dunkt me, maar ook niet helemaal nutteloos. Want onwetendheid van deze dingen maakt bepaalde zaken moeilijk, die juist gemakkelijk worden door kennis ervan.

 

Boso

Ga er dan waar nodig maar even op in, op zo’n manier dat het volstaat voor dit werk van nu. Wat er meer over gezegd moet worden stellen we dan uit tot een andere keer.


(uit het begin van de dialoog, boek 1)

 

 


 

 







RECENSIES




==='

 



latest changes here: 18 november 2024

 


 

 

 

HOME VH / vincenthunink.nl

(c) 2024 V. Hunink

copyright statement  / contact